Jun 11, 2009

Masalah iPhone saya... Ketawalah bersama2 saya

This is a comment i made on the survey done by apple and maxis on my iphone 3g... Sudah la saya tgh x puas ati kan.. dia plak nak tanya.. i tulis la karangan bagi dia... bottom line.... Malaysia susah nak pakai iPhone.. Y? Heres y

1) GPS.. shows u the way anywhere.. but u kno it requires 3g or internet to work.. well... put it t his way. If we are in a place where 3g provided then its ok.. but imagine u are on hmm... nkve.. and u are not sure to exit which exit... u take ur phone out and try GPS... sry to say... NO GPS LA BRO... no INTERNET OR 3g... den apa guna dia.. masuk kampung pun sama... -.-

2) Well.. maxis din tel u... the new package of iPhone... It comes with the phone, and if u subscribe to the iData plan made for iPhone.. it comes with a few problems as well.. read below formore info.. even the maxis agent told me it might b because it is new in the system.. so it happens.. THEN WTF.. FIX IT LA

3) Jailbreak the phone is required if u plan to hav fun with ur phone.. but warranty does not cover jailbreaked phone. jailbreak means the phone will be able to received unauthorised applications. So no jailbreak = no fun and pay $$ for applications which is not so fun.. or jailbreak them = fun but no warranty... sickness

--------------------------------------------------------------------------------------------

Untuk masalah iPhone yang dialami saya, pihak Maxis tidak begitu berpengetahuan dalam masalah teknikal yang dihadapi oleh saya. Masalah iPhone saya adalah ia tidak berdering, vibrate atau menunjuk pada screen apabila orang membuat pangillan masuk. Saya telah mengalami masalah ini untuk 3 minggu sekarang. Saya telah membuat tinjauan sendiri melalui laman web apple dan lain-lain. Saya mendapati bahawa masalah saya pernah dihadapi oleh pengguna lain bukan sahaja di Malaysia malah di luar negara Malaysia, dan isu ini tidak mempunyai kaedah atau penyelesaian. Saya cuba mendapatkan bantuan dari customer servis melalui telefon, tetapi semua cadangan atau cara cara tidak berhasil. Saya juga telah menghantar iPhone saya ke Maxis Centre di Pyramid untuk mendapatkan bantuan, tetapi selepas mereka membuat cubaan dan formating, Wi-fi saya pula tidak dapat berfungsi. Saya telah menghantar iPhone saya ke Apple untuk diganti melalui Maxis Centre Pyramid pada 9 June 2009.

Selain daripada masalah pada iPhone, saya juga mengalami masalah e-billing pada laman web Maxis selepas berdaftar dengan Maxis untuk pelan iPhone ini. Sebelum pembelian iPhone, saya tidak mempunyai masalah untuk log-in pada laman web Maxis untuk membuat pembayaran online. Namun selepas pembelian iPhone, akaun saya mempunyai masalah iaitu apabila saya cuba log-in, mesej Account not registered in pin system akan tertera dan apabila saya cuba register, mesej user already registered akan tertera. Ia adalah masalah pelik dan bermasalah bagi saya kerana kesemua bil Maxis saya akan membuat bayaran online. Masalah ini bermula pada 10 May 09 dan sudah sebulan saya mengadu masalah ini kepada Maxis, namun mereka tidak mempunyai sebarang penyelesaian sampai hari ini.

Masalah terakhir adalah mesej yang dihantar orang ada kala mengambil masa 2 jam untuk sampai bukan sahaja kepada saya, malah kepada adik dan mak saya yang merupakan sub line kepada saya.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Thank you for reading... Hope something will be done la.. Sien~

2 comments:

pRincESs_N said...

agree!! pasal GPS hampehh tuu....x sumerr tmpt dpt coVerage..so..mcm x bguna & mbantu pon..so far..slame aku gne hp ade gps ni..die x pnah mbntu lgsg..hampeh jo...

-aL- said...

lolz.... tau xpe... kalau nak pakai tu.. kena tgk kat tempat ada line... pastu simpan otak je la... haha

Alliances